برنامه ريزي براي عيد

۴ بازديد

برنامه ريزي براي جلوگيري ازافت تحصيلي دانش آموزان

دانش آموزان مي توانند با انجام برنامه ريزي مناسب در ايام تعطيلات، نواقص و مشكلات درسي خود را برطرف كرده و دروس تحصيلي خود را با حوصله مطالعه كرده و مطالب مهم آن ها را دوره نمايند. برنامه ريزي عيد براي دانش آموزان، اولويت بندي درس ها و ساعات مطالعه را شامل مي شود.

دانش آموزان مي توانند با انجام برنامه ريزي مناسب در ايام تعطيلات، نواقص و مشكلات درسي خود را برطرف كرده و دروس تحصيلي خود را با حوصله مطالعه كرده  و مطالب مهم آن ها را دوره نمايند. برنامه ريزي عيد براي دانش آموزان، اولويت بندي درس ها و ساعات مطالعه را شامل مي شود.

 

تعطيلات نوروز در نيمسال دوم سال تحصيلي زمان مناسبي براي رفع خستگي امتحانات ترم اول دانش آموزان و ايجاد روحيه مضاعف براي مطالعه دروس و كسب آمادگي لازم جهت موفقيت در امتحانات پايان ترم و جبران دروس عقب افتاده است .

گاها بعد ازسپري شدن اين ايام برخي از دانش آموزان دچار افت تحصيلي مي شوند كه مي توان با داشتن برنامه ريزي صحيح و متناسب با تعطيلات عيد مانع ازاين اتفاق شد. دانش آموزان مي توانند بر اساس ميزان دشواري و اهميت دروس برنامه اي آموزشي براي خود تنظيم كنند كه بر اساس آن مطالعه و تمرينات درسي خود را انجام دهند.

با انجام اين كار علاوه بر يادگيري نكات و مطالب مهم درسي، حجم دروس براي مطالعه در زمان شروع به ميزان زيادي كاهش پيدا كرده و تنها نياز به دوره مجدد مطالب آموخته شده در تعطيلات عيد مي باشد.

با توجه به اهميت برنامه ريزي عيد براي دانش آموزان، در ادامه اين مقاله به بررسي ملاك ها و نحوه برنامه ريزي دانش آموزان در تعطيلات عيد پرداخته و به شرح جزئيات هريك از آن ها مي پردازيم.

اهميت برنامه ‌ريزي درسي دانش ‌آموزان در تعطيلات نوروز

تعطيلات نوروز يكي از مهيج ترين دوران براي دانش‌ آموزان در سال تحصيلي است تا خستگي چند ماهه تحصيل را با استراحت و رفتن به ديد و بازديد‌ هاي خانوادگي ، مسافرت به مناطق مختلف ، تفريح و شادي از خود دور كنند .

اين امر باعث فاصله گرفتن از مطالعه و فراموش كردن مطالب درسي مي‌ شود و دانش ‌آموزان بعد از تعطيلات عيد آمادگي لازم براي يادگيري مطالب جديد را ندارند . پس از به اتمام رسيدن دوران طلايي استراحت نوروزي با افت تحصيلي دانش‌ آموزان و نگراني والدين از نتيجه امتحانات پايان سال مواجه مي ‌شويم .

بنابراين براي رفع نگراني هاي احتمالي ، داشتن برنامه درسي خوب و مناسب ايام نوروز به نحوي كه دانش‌ آموزان ، هم استراحت و تفريح كافي داشته باشند و هم از مطالب درسي فاصله نگيرند تا آمادگي كافي براي پذيرش و يادگيري مطالب درسي جديد را داشته باشند .

شيوه هاي مختلف برنامه ‌ريزي تعطيلات نوروز

دانش آموزان اغلب براي تعطيلات عيد شيوه هاي مختلفي را براي برنامه ريزي درسي براي خود در نظر مي گيرند كه در اين بخش به بررسي برخي از  اين شيوه هاي مختلف برنامه ريزي درسي مي پردازيم . 

 

 

اول مطالعه تمام دروس بعد استراحت

 

در بين دانش‌ آموزان ديده مي‌شود كه آخرين روزهاي اسفند ماه يا اولين روز هاي سال نو تمام تلاش خود را براي مطالعه و رسيدگي به تكاليف نوروزي مي ‌كنند تا در روز‌ هاي آتي تمام وقت خود را صرف استراحت و تفريح كنند .

اين كار باعث مي ‌شود حجم زيادي از مطالب را در كوتاه ترين زمان در حافظه كوتاه مدت خود بگنجانند و بعد از تمام شدن ايامي كه صرفا به تفريح گذراندن ، از دروس مطالعه شده چيزي را به خاطر نياورند و امادگي كافي براي يادگيري دروس و مطالب جديد نداشته باشند .

 

 

اول مطالعه تمام دروس بعد استراحت

 

برخي از دانش‌ آموزان براي اين كه مطالب را فراموش نكنند يا به خاطر سخت گيري هاي پرسنل آموزشي برخي 

مدارس از درس دور شده‌اند ترجيح مي ‌دهند هفته اول تعطيلات را به تفريح ، استراحت و ديد و بازديد گذرانده و هفته دوم را به مطالعه و رسيدگي به مطالب درسي اختصاص دهند .

اين فاصله گرفتن به مدت يك هفته از مطالعه مطالب درسي منجر به فراموشي شده و با شروع مجدد مطالعه ، حجم زياد مطالب درسي باعث ايجاد استرس در دانش آموزان مي گردد . در اين حالت دانش‌ آموزان به جاي اين كه به يادگيري مطالب توجه داشته باشند فقط مي‌ خواهند تكاليف خود را زودتر به اتمام برسانند .

 

 

تفريح و استراحت همراه با مطالعه

 

بعضي از دانش آموزان هستند كه در ايام تعطيلات عيد در كنار استراحت و تفريح زمان هايي را به مطالعه دروس خود و مرور مطالب اختصاص مي دهند .

با توجه به آمار و تحقيقات انجام شده آن دسته از دانش آموزاني كه براي ايام عيد ، برنامه ريزي به روش سوم يعني تفريح و استراحت همراه با مطالعه را انتخاب نموده اند آمادگي بالاتري براي يادگيري مطالب درسي جديد داشته و در نهايت در امتحانات پايان سال موفق تر هستند .

لازم به ذكر است كه مناسب ترين روش يادگيري و مطالعه در ايا تعطيلات عيد روش سوم يعني تفريح و استراحت همرا با مطالعه مي باشد.

مهم ترين ملاك ‌هاي برنامه ريزي در ايام تعطيلات نوروز

به جهت اينكه دانش آموزان بتوانند برنامه ريزي مناسبي براي ايام عيد خود داشته باشند در ادامه اين قسمت سعي مي كنيم كه مهم ترين ملاك هاي لازم براي برنامه ريزي عيد دانش آموزان را به صورت دسته بندي شده به دانش آموزان ارائه نماييم.

 

 

اولويت بندي دروس

 

ايام تعطيلات نوروز بهترين زمان براي جبران دروسي است كه در آن‌ ها ضعيف ‌هستيم . براي اين كار مي توان به بررسي كارنامه هاي ترم اول و ميان ترم دوم دانش آموزان توجه داشت تا بتوان نقاط قوت و ضعف دانش آموز را تفكيك نموده و در اولويت بندي دروس مي توان اولويت را نقاط ضعف دانش آموز در نظر گرفت .

 

تعيين مدت زمان مطالعه

 

با توجه به اين كه تعطيلات عيد نوروز بيشتر براي تفريح و استراحت است ، مطالعه بهتر است در دو زمان صبح و عصر ، زماني كه بالاترين درصد يادگيري و بازدهي رخ مي ‌دهد انجام شود .

مدت مطالعه براي دانش‌ آموزان دوره ابتدايي روزي 1.5 تا 2 ساعت و براي دانش ‌آموزان دوره اول متوسطه روزي 2 تا 3 ساعت و براي دانش‌ آموزان دوره دوم متوسطه روزي 3 تا 4 ساعت پيشنهاد مي‌ شود . در صورتي كه دانش آموزي نتواند در يك يا دو روز متوالي به صورت منظم دروس خود را مطالعه كند ، پيشنهاد مي شود كه در اولين روز فراغت تعداد ساعت عقب مانده خود را جبران كند .

البته براي دانش آموزاني كه قصد شركت در آزمون تيزهوشان و يا آزمون مرحله دوم المپياد هاي علمي را دارند ساعات مطالعه بيشتري نسبت به ساعات مطالعه پيشنهادي نياز است .

 

 

اختصاص زمان لازم به هر درس

 

در هر پايه تحصيلي به ترتيب اهميت هر درس ، نحوه مطالعه ، سرعت مطالعه ، ميزان يادگيري و نقاط ضعف و قدرت هر كدام از دانش آموزان متفاوت است . ولي به طور كلي بر اساس اهميت هر درس براي دوره هاي مختلف زمان هايي به شرح زير مي توان اختصاص داد .

دوره ابتدايي : براي دروس رياضي ، علوم تجربي و فارسي ، 2 برابر زمان اختصاص يافته به دروسي همچون هديه هاي آسماني ، آموزش قرآن و ... نياز است .

دوره اول متوسطه : مدت زمان لازم براي دروس اصلي مانند علوم تجربي ، رياضي ، عربي ، فارسي و نگارش و... 2 برابر زمان لازم براي دروسي همچون كار و فناوري ، پيام هاي آسماني ، تفكر و زندگي و... است .

دروه دوم متوسطه : براي تخصيص زمان به دورس دوره دوم متوسطه به رشته تحصيلي دانش آموز بايد توجه داشت ولي به طور كلي مدت زمان مطالعه لازم براي دروس اختصاصي و اصلي هر رشته بايد 3 برابر دروس عمومي در آن رشته باشد .

نكات كليدي در برنامه ريزي و اجراي آن

دانش آموزاني كه قصد دارند براي برنامه ريزي تعطيلات عيد خود برنامه منظم و استانداردي را طراحي نمايند و نتيجه مطلوب و موفقيت آميزي را از آن بدست آورند، بايد به نكات اساس و مهمي كه در يك برنامه ريزي موفق در نظر گرفته مي شود توجه نمايند كه در اين بخش به شرح نكات كليدي در برنامه ريزي و اجراي آن مي پردازيم.

 

۱اختصاص دادن زمان مطالعه براي هر درس بايد به نوع درس و روش مطالعه نيز توجه شود به عنوان مثال براي بعضي از افراد شروع مطالعه با دروس عمومي بهتر است ، اين در حالي است براي برخي ديگر اين روش كسل كننده بوده و با مطالعه دروس چالشي مانند رياضي يا فيزيك و ... شروع بهتر و انگيزه بيشتري دارند .

پس انتخاب ساعت مشخص براي هر درس بسته به خصوصيات و نحوه مطالعه هر فرد متفاوت است ولي بايد توجه داشت بيشترين تمركز روي نقاط ضعف باشد تا به نقاط قوت تبديل شوند ولي اين گونه نباشد كه نقاط قوت را به حال خود رها كرده و باعث افت تحصيلي در اين دروس شود ، تعادل در برنامه ريزي رمز موفقعيت است .

۲ براي داشتن برنامه‌ اي موفق بايد برنامه ريزي داشت كه معقول و قابل اجرا باشد و از طرفي برنامه‌ اي قابل اجرا است كه منعطف باشد يعني اگر به هر علتي يك روز امكان انجام دادن برنامه آن روز نبود در روز هاي بعد بشود اين جا افتادگي را جبران نمود .

 به جهت اين كه دانش آموزان در انجام برنامه قانونمند تر عمل كنند با دانش آموز خود توافق كنيد اگر بخشي از برنامه ريزي درسي خود را با موفقيت انجام دادند با گذاشتن زماني براي ديدن سريال مورد علاقه يا بازي با دوستان و... خود را تشويق كنند و اگر موفق به انجام بخشي از برنامه نشدند با منع كردن خود از ديدن سريال مورد علاقه و ... خود را تنبيه كنند .

۳بهتر است دانش آموزان برنامه ريزي درسي خود را در يك دفتر برنامه ريزي يادداشت كنند و براي شروع برنامه ريزي ابتدا مباحث مورد مطالعه هر درس را مشخص نموده و با هدف مرور اين مباحث در ايام عيد برنامه ريزي روزانه مشخص و متناسب با شرايط خود را داشته باشند .

به جهت پايبندي در انجام دادن برنامه از بين نزديكان و يا خانواده ، فردي را به عنوان ناظر و يا پشتيبان دانش آموز در نظرگرفته تا روند اجراي برنامه درسي را كاملا دوستانه و صميمي تحت نظر داشته باشد .

 

۴ اينكه به همه دانش آموزان برنامه درسي يكساني داده شود و انتظار داشته باشيم كه همه دانش آموزان 

نيز موفق شوند ، كاملا اشتباه است . بنابراين هردانش آموز بايد متناسب با شرايط محيطي و خانوادگي ، امكانات تحصيلي ، سطح علمي ، نحوه يادگيري ، سرعت مطالعه و ... برنامه ريزي مجزا و قابل اجراي مختص به خود را داشته باشد .

 

نحوه برنامه ريزي درسي دانش آموزان پايه دوازدهم در ايام عيد به جهت كسب آمادگي بيشتر و موفقيت در كنكور سراسري با ساير دانش آموزان متفاوت است و بايد برنامه ريزي كنكوري براي عيد داشته باشند. اگر شما نيز دانش آموز پايه دوازدهم هستيد پيشنهاد مي كنيم اين مقاله را حتما مطالعه كنيد .

سوالات متداول

 

1- ✔️ براي جلوگيري از افت تحصيلي دانش آموزان بعد از تعطيلات نوروز چه بايد كرد؟

✔️ بايد برنامه ريزي درست، متناسب با شرايط تحصيلي دانش آموز در ايام عيد ، انجام داد كه دراين مقاله مطالب مورد نياز براي برنامه ريزي مناسب ارائه شده است.



2- ✔️ چگونه برنامه ريزي كنيم كه در تعطيلات نوروز هم تفريح كنيم هم درس بخوانيم؟

✔️ بهترين برنامه ريزي بايد همه جوانب هم درس و هم تفريح را پوشش دهد در اين مقاله سعي شده است مطالب لازم جهت بهترين برنامه ريزي درسه ايام عيد ذكر شود.



3- ✔️ در برنامه ريزي براي ايام عيد براي هر درس چه قدر بايد زمان بگذاريم تا موفق باشيم؟

✔️ به طور كلي در برنامه ريزي براي مطالعه مطالب چنديدن فاكتور جهت زمان بندي لازم است كه در اين مقاله فاكتور هاي مهم توضيح داده شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.