رتبه دركارنامه كنكورسراسري

۱۰ بازديد

ضرايب مشابه دروس هاي مختلف

رتبه اصلي كنكور كدام است؟ اين سوالي است كه هر ساله بعد از انتشار كارنامه اوليه كنكور، ذهن داوطلبان را به خود مشغول مي كند. همان طور كه مي دانيد، همه دانش اموزان رشته هاي مختلف بعد از اتمام دوران متوسطه، براي ورود به دانشگاه و انجام تحصيلات تكميلي، بايد كنكور سراسري را پشت سر بگذارند. در حدود يك ماه بعد از شركت در كنكور سراسري، نتايج اوليه از طريق سازمان سنجش منتشر خواهد شد. همه افرادي كه در كنكور شركت كرده اند، مي توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش، كارنامه خود را مشاهده نمايند. در اين كارنامه اطلاعات مهمي از جمله اطلاعات و مشخصات دانش آموز، مجاز بودن يا غير مجاز بودن او براي انتخاب رشته و رتبه مشخص خواهد شد. اما با توجه به اين كه در اين كارنامه چند رتبه گوناگون وجود دارد، دواطلبان به دنبال رتبه اصلي در كارنامه كنكور خود هستند كه در اين جا قصد داريم به آن بپردازيم.

رتبه اصلي كنكور كدام است؟ اين سوالي است كه هر ساله بعد از انتشار كارنامه اوليه كنكور، ذهن داوطلبان را به خود مشغول مي كند. همان طور كه مي دانيد، همه دانش اموزان رشته هاي مختلف بعد از اتمام دوران متوسطه، براي ورود به دانشگاه و انجام تحصيلات تكميلي، بايد كنكور سراسري را پشت سر بگذارند. در حدود يك ماه بعد از شركت در كنكور سراسري، نتايج اوليه از طريق سازمان سنجش منتشر خواهد شد. همه افرادي كه در كنكور شركت كرده اند، مي توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش، كارنامه خود را مشاهده نمايند. در اين كارنامه اطلاعات مهمي از جمله اطلاعات و مشخصات دانش آموز، مجاز بودن يا غير مجاز بودن او براي انتخاب رشته و رتبه مشخص خواهد شد. اما با توجه به اين كه در اين كارنامه چند رتبه گوناگون وجود دارد، دواطلبان به دنبال رتبه اصلي در كارنامه كنكور خود هستند كه در اين جا قصد داريم به آن بپردازيم.

 

كارنامه اوليه كنكور از اهميت بالايي براي داوطلبان برخوردار است و اگر بخواهند انتخاب رشته دقيق و درستي داشته باشند، حتما بايد اين كارنامه را با دقت بررسي نمايند. در ميان اطلاعات موجود در اين كارنامه، رتبه داوطلب از حساسيت بيش تري نسبت به ساير اطلاعات برخوردار مي باشد. چرا كه اين رتبه است كه مشخص مي كند داوطلب بايد بر روي كرسي كدام دانشگاه نشسته و در چه رشته اي خواهد توانست ادامه تحصيل دهد. همان طور كه گفتيم، داوطلبان در هنگام انتشار نتايج اوليه، چند رتبه مختلف را مشاهده مي كنند كه اصلي ترين رتبه در كارنامه كنكور يكي از اين رتبه ها است. ما بقي از اهميت پايين تري برخوردار بوده و ملاك اصلي براي قبولي دانش آموز در رشته و دانشگاه مورد نظر نيستند. در ادامه به طور كامل توضيح خواهيم داد كه رتبه كنكور كدام عدد است ، رتبه زير گروه چيست و كدام رتبه به عنوان رتبه اصلي داوطلب محسوب مي شود.

رتبه اصلي كنكور كدام است

براي اين كه به پاسخ سوال «رتبه اصلي كنكور كدام است» برسيم، انواع مختلف رتبه ها در كارنامه كنكور را مورد بررسي قرار مي دهيم و در نهايت اصلي ترين رتبه در كارنامه كنكور را مشخص خواهيم كرد. زماني كه شما كارنامه كنكور خود را دريافت مي كنيد، صفحه اي را مشاهده خواهيد كرد كه از چند بخش مختلف تشكيل شده است. در هر كدام از اين بخش ها يك سري اطلاعات داوطلب قرار داده شده است. مهم ترين اين بخش ها شامل اطلاعات ثبت نامي و آزمون، وضعيت مجاز بودن يا نبودن داوطلب براي انتخاب دوره هاي گوناگون، درصد دروس مختلف و رتبه مي باشد. اكنون ما به قسمت مربوط به رتبه مي پردازيم كه خود در دو بخش مجزا در كارنامه كنكور قرار گرفته است. در يكي از اين بخش ها رتبه هاي كل داوطلب در منطقه، كشور و سهميه بيان شده و در بخش ديگر به بررسي رتبه در زيرگروه هاي مختلف پرداخته شده است.

همان گونه كه در شكل بالا مشاهده مي كنيد، در قسمت بالاي تصوير، رتبه زيرگروه ها و در قسمت پايين شكل، رتبه هاي كلي مشخص شده اند. اين كه رتبه زيرگروه چيست را در ادامه بررسي خواهيم كرد، حال به رتبه هاي كلي داوطلب مي پردازيم. اين رتبه ها شامل رتبه كشوري، رتبه در منطقه و رتبه در سهميه هستند. رتبه كشوري مشخص كننده رتبه واقعي داوطلب با توجه به عملكرد او در آزمون كنكور بدون دخيل بودن هيچ سهميه اي و در بين همه شركت كنندگان در سراسر كشور مي باشد. در محاسبه رتبه منطقه هم هيچ سهميه اي دخيل نيست، اما اين رتبه مربوط به رتبه داوطلب در بين آن دسته از شركت كنندگاني است كه با او هم منطقه هستند. براي دانش آموزان با سهميه آزاد، همين دو رتبه در كارنامه شان نمايش داده مي شود. اصلي ترين رتبه در كارنامه كنكور آن ها هم رتبه در منطقه مي باشد.

اما دانش آموزان داراي سهميه، علاوه بر رتبه كشوري و رتبه در منطقه، رتبه ديگري هم در كارنامه خود دارند كه با عنوان رتبه در سهميه مشخص شده است. رتبه اصلي در كارنامه كنكور اين دانش آموزان، همين رتبه در سهميه است. اين رتبه براي ان دسته از داوطلبان كنكور كه داراي سهميه جانبازي، سهميه ايثارگري يا ساير سهميه هاي اين چنيني ديگر هستند، نمايش داده مي شود. بنابراين، در پاسخ كلي به اين سوال كه رتبه اصلي كنكور كدام است، مي توانيم بگوييم كه، رتبه اصلي براي داوطلبان با سهميه آزاد، رتبه در منطقه و رتبه اصلي براي داوطلبان با سهميه هاي خاص، رتبه در سهميه آن ها مي باشد. البته اين پاسخ كلي است و موضوع ديگري هم در اين ميان اهميت ويژه اي دارد كه آن رتبه در زير گروه است. رتبه در زير گروه نيز از جنبه ديگر براي داوطلب حائز اهميت است كه در ادامه به طور كامل به آن خواهيم پرداخت.

رتبه زيرگروه چيست

حال كه با رتبه هاي كلي در كارنامه كنكور سراسري آشنا شده و فهميديد كه رتبه كنكور كدام عدد است، مي خواهيم به بيان توضيحاتي در مورد رتبه زيرگروه بپردازيم. همان طور كه به احتمال زياد مي دانيد، ضريب درس هاي مختلف براي همه رشته ها يكسان نيست. به عبارتي، ضريب هر درس براي رشته هاي مختلف متفاوت مي باشد. به همين دليل، آن دسته از رشته هايي كه داراي ضرايب يكساني از درس هاي مختلف هستند را در يك زير گروه قرار مي دهند. به اين ترتيب، هر يك از شاخه هاي پايه خود داراي چند زيرگروه در كنكور مي باشند. براي مثال، رشته رياضي داراي 3 زيرگروه، رشته تجربي 5، علوم انساني 5، هنر 5 و رشته زبان داراي 4 زيرگروه است. در نتيجه با توجه به اهميت متفاوت ضرايب درس هاي مختلف در هر يك از اين زيرگروه ها، رتبه شما هم در آن ها متفاوت خواهد بود. چرا كه درصد درس هاي گوناگون شما در كنكور يكسان نيست.

حال با توجه به اين توضيحات، مي توانيد به راحتي به پاسخ سوال «رتبه در زيرگروه چيست» برسيد. همان طور كه در تصوير مشاهده مي كنيد، رتبه در هر يك از زيرگروه ها با ديگري متفاوت است. دليل آن هم تفاوت در درصد درس هاي مختلف است كه در پاراگراف قبل آن را بيان كرديم. اما اين كه اصلي ترين رتبه در كارنامه كنكور مربوط به كدام زيرگروه است، آن را ديگر شما يا فرد داوطلبي كه قصد انتخاب رشته دارد، تعيين مي كند. به عبارتي اين كه كدام رتبه براي شما بيش تر اهميت داشته باشد، بسته به رشته مورد نظر شما دارد. براي مثال، اگر رشته شما در زيرگروه 1 قرار مي گيرد، رتبه اصلي در كارنامه كنكور شما با توجه به زيرگروه، همان رتبه در زيرگروه 1 مي باشد. يا اين كه اگر رتبه زير گروه 1 شما بهتر از رتبه زير گروه 2 شما باشد، براي قبول شدن در رشته هايي كه در زيرگروه 1 هستند، شانس بيش تري خواهيد داشت.

نتيجه گيري:

هر ساله مدت پس از برگزاري كنكور سراسري، نتايج اوليه آن تحت عنوان كارنامه كنكور در سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد. در اين كارنامه اطلاعاتي از جمله وضعيت مجاز بودن داوطلب، درصد دروس و رتبه قرار مي گيرد. اما با توجه به اين كه چند رتبه گوناگون در اين كارنامه قرار دارد، اين سوال براي داوطلبان پيش مي آيد كه رتبه اصلي كنكور كدام است. ما اين سوال را در اين جا به طور كامل پاسخ داديم. اما به طور خلاصه بايد بگوييم كه رتبه اصلي در كارنامه كنكور براي داوطلبان با سهميه آزاد، رتبه در منطقه آن ها و براي داوطلبان داراي سهميه، رتبه در سهميه آن ها است. سوال ديگر كه ممكن است با توجه به كارنامه براي داوطلبان پيش آيد، اين است كه رتبه زيرگروه چيست. اين مورد را هم پاسخ داديم. اما بايد بگوييم كه رشته هايي كه داراي ضرايب مشابه از دروس مختلف هستند را در يك زيرگروه قرار مي دهند. رتبه در هر زيرگروه براي رشته هايي كه در ان قرار مي گيرند اهيمت بيش تري دارد.

سوالات متداول

1- رتبه اصلي در كارنامه كنكور براي داوطلبان كدام است ؟

رتبه اصلي در كارنامه كنكور براي داوطلبان با سهميه آزاد، رتبه در منطقه آن ها و براي داوطلبان داراي سهميه، رتبه در سهميه آن ها است.

2-  رتبه زيرگروه در كارنامه كنكور چيست ؟

رشته هايي كه داراي ضرايب مشابه از دروس مختلف هستند را در يك زيرگروه قرار مي دهند، رتبه در هر زيرگروه براي رشته هايي كه در آن قرار مي گيرند اهيمت بيش تري دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.