انصراف از دانشگاه دولتي

۴ بازديد

قوانين انصراف از دانشگاه

آيا ميدانيد انصراف از دانشگاه دولتي و شهريه پرداز چه هزينه اي را به دنبال دارد؟ در اين مقاله ما قصد داريم اطلاعاتت دقيقي را نسبت به انصراف دانشگاه روزانه در اختيار شما قرزار دهيم اين نكته را در نظر داشته باشيد هزينه انصراف از دانشگاه روزانه را هم در اين مقاله مورد بررسي قرار خواهيم داد.

اينها همه سوالاتي هستند كه دانشجويان انصراف از تحصيل مي‌پرسند. زيرا آنها بايد انصراف از دانشگاه دولتي را پرداخت كنند و اقدامات بعدي را جهت تحصيل در دانشگاه جديد انجام دهند. اما خوب است بدانيد كه با توجه به قوانين وزارت علوم و تحقيقات، دانشجوياني كه از دانشگاه‌هاي دولتي انصراف دادند علاوه بر پرداخت هزينه، امكان ثبت نام در كنكور سراسري سال آينده را نخواهند داشت. ولي قوانين انصراف از دانشگاه شهريه پرداز تا حدودي بهتر و سهل گيرانه تر از نوبت دوم روزانه است. بنابراين بهتر است قبل از پرداخت هزينه انصراف از دانشگاه روزانه به خوبي در اين مورد فكر كنيد و با آگاهي كامل در مورد شرايط و عواقب آن گام برداريد.

در نهايت بهتر است بدانيد ما در اين مقاله قصد داريم موارد مهمي همچون مراحل انصراف از دانشگاه دولتي و قوانين انصراف از دانشگاه شبانه را مورد بررسي قرار دهيم از سوي ديگر شما را با ميزان جريمه انصراف از دانشگاه دولتي آشنا كنيم

آيا ميدانيد انصراف از دانشگاه دولتي و شهريه پرداز چه هزينه اي را به دنبال دارد؟ در اين مقاله ما قصد داريم اطلاعاتت دقيقي را نسبت به انصراف دانشگاه روزانه در اختيار شما قرزار دهيم اين نكته را در نظر داشته باشيد هزينه انصراف از دانشگاه روزانه را هم در اين مقاله مورد بررسي قرار خواهيم داد.

 

اينها همه سوالاتي هستند كه دانشجويان انصراف از تحصيل مي‌پرسند. زيرا آنها بايد انصراف از دانشگاه دولتي را پرداخت كنند و اقدامات بعدي را جهت تحصيل در دانشگاه جديد انجام دهند. اما خوب است بدانيد كه با توجه به قوانين وزارت علوم و تحقيقات، دانشجوياني كه از دانشگاه‌هاي دولتي انصراف دادند علاوه بر پرداخت هزينه، امكان ثبت نام در كنكور سراسري سال آينده را نخواهند داشت. ولي قوانين انصراف از دانشگاه شهريه پرداز تا حدودي بهتر و سهل گيرانه تر از نوبت دوم روزانه است. بنابراين بهتر است قبل از پرداخت هزينه انصراف از دانشگاه روزانه به خوبي در اين مورد فكر كنيد و با آگاهي كامل در مورد شرايط و عواقب آن گام برداريد.

در نهايت بهتر است بدانيد ما در اين مقاله قصد داريم موارد مهمي همچون مراحل انصراف از دانشگاه دولتي و قوانين انصراف از دانشگاه شبانه را مورد بررسي قرار دهيم از سوي ديگر شما را با ميزان جريمه انصراف از دانشگاه دولتي آشنا كنيم

نحوه انصراف از دانشگاه دولتي 

مطابق با آخرين آيين نامه هاي تعيين شده از سوي وزارت علوم و تحقيقات، آن دسته از داوطلباني كه در كنكور سراسري موفق به پذيرش در رشته هاي روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي شده اند، در صورتي كه در مراحل اوليه پذيرفته شوند اما براي انجام ثبت نام اقدام ننمايند، نيازي به طي نمودن مراحل انصراف از دانشگاه نخواهد داشت.اما مشمول يك سال محروميت از كنكور خواهد بود و نمي تواند براي كنكور همان سال شركت نمايد.

در صورتي كه درخواست انصراف از دانشگاه روزانه را در زماني ارائه دهيد كه در دانشگاه ثبت نام نموده و يك ترم تحصيلي را گذرانده باشيد، براي انصراف از دانشگاه دولتي بايد هزينه انصراف را مطابق با رشته خود و همچنين شهريه مورد نظر پرداخت نماييد. درخواست انصراف براي برخي از دانشگاه ها به صورت الكترونيك و در سامانه اين دانشگاه صورت مي پذيرد اما به طور معمول حتما به صورت حضوري نياز است تا ساير مراحل را در قسمت هاي مختلف دانشگاه به انجام برسانيد.

برخي از داوطلبان گمان مي كنند كه نيازي به درخواست انصراف از دانشگاه نخواهد بود و مي توانند بدون نياز به طي نمودن مراحل انصراف دانشگاه روزانه ديگر در كلاس ها حضور نداشته باشند.غافل از اينكه در اين صورت مشمول جريمه مي شوند و اين هزينه در سال هاي بعد، بيشتر نيز خواهد شد و نكته دومي كه معمولا بدان توجهي نمي شود اين است كه اين دسته از افراد در صورتي كه تمامي مراحل را پشت سر نگذارنند، امكان ارائه مدارك به آن ها وجود نخواهد داشت لذا در هيچ يك از دانشگاه ها امكان پذيرفته شدن را نخواهند داشت.

مراحل انصراف از دانشگاه دولتي

انصراف از تمامي دانشگاه هاي آزاد، دولتي، پيام نور، خودگران و … براي دانشجوياني كه به هر دليلي قصد انصراف دارند وجود دارد، دانشجو براي انصراف از دانشگاه دولتي بايد براخي از مراحل را طي كند كه در ادامه به بررسي آن ها خواهيم پرداخت:

  • در مرحله اول دانشجو بايد به واحد آموزش دانشگاه به صورت حضوري مراجعه نمايد و اقدام به دريافت فرم انصراف از دانشگاه نمايد.
  • در گام دوم فرمي كهاز سوي آموزش دانسگاه مبني بر انصراف دانشجو از دانشگاه دولتي دريافت شده بايد با دقت تكميل گردد و تحويل واحد آموزش داده شود. (در برخي از دانشگاه ها قبل از اتمام فرايند انصراف فرم انصرافي بايد يك ماهي بايگاني گردد)
  • بعد از بررسي فرم هاي انصرفا دانشجو از دانشگاه دولتي بايد درخواست او توسط واحد آموزش به طور دقيق مورد بررسي قرار بگيرد.
  • در صورت موافقت دانشگاه و پرداخت هزينه هاي انصراف فرايند ثبت درخواست و انصرافي دانشجو اتمام مي يابد.
  • شرايط انصراف از دانشگاه روزانه و شبانه براي شركت دوباره در كنكور كارشناسي

  • دانشجويان متقاضي واجد شرايط،براي انصراف لازم است شخصا درخواست انصراف خود را در پيشخوان سامانه جامع آموزشي دانشگاه به ثبت برسانند.
  • دانشگاه ها مجاز به دريافت درخواست ارائه شده جهت انصراف، تنها تا يك يا دو ماه پس از تاريخ ارائه درخواست قبل از صدور نهايي مي باشند.
  • درصورتي كه حكم انصراف از تحصيل براي دانشجويان پس گرفته شود، امكان ادامه تحصيل براي دانشجوي مورد نظر وجود نخواهد داشت.
  • حداكثر مهلت زمان ثبت درخواست انصراف از دانشگاه دولتي با مقاطع كارشناسي تا 20 اسفند ماه مي‌باشد.
  • دانشجوياني كه انصراف از دانشگاه دولتي آنان به ثبت رسيده است، ملزم به تعهد به كليه قوانين خواهند بود.
  • در صورتي كه دانشجويان پس از گذراندن يك تا دو ترم تحصيلي از رشته خود انصراف دهند، دچار محروميت از كنكور نخواهند شد و مي توانند در كنكور همان سال شركت نمايند.
  • لازم به ذكر است كه در ترم دوم امكان درخواست انصراف از دانشگاه دولتي را نخواهيد داشت و حتما بايد به ترم سوم رسيده باشيد تا بتوانيد در آزمون همان سال شركت نماييد در غير اين صورت، حق انتخاب دانشگاه‌هاي سراسري را نخواهيد داشت.
  • پس از پذيرش در دانشگاه حتما بايد يك سال كامل را پشت سر بگذرانيد و نمرات دو ترم شما ثبت شده باشند تا بتوانيد در آزمون همان سال شركت نماييد كه البته در اين رابطه لازم است هماهنگي هاي لازم را با دانشگاه مربوطه داشته باشيد.
  • براي مشمولين خدمت سربازي پسر، تنها يك بار امكان انصراف از دانشگاه وجود خواهد داشت.
  • كليه پذيرفته شدگان دانشگاه هاي پيام نور، نوبت دوم شبانه، غير انتفاعي و آزاد، امكان ثبت نام مجدد و شركت در كنكور سراسري را خواهند داشت.
  •  

    ميزان جريمه انصراف از دانشگاه ها
    نوع دانشگاه ميزان جريمه
    روزانه بسته به رشته، مقطع و دانشگاه، برآورد هزينه اي انجام شده و به عنوان مبلغ جريمه به دانشجو اعلام مي گردد.
    شبانه 1/5 برابر شهريه ثابت
    پرديس خودگردان شهريه ثابت تمام ترم‌هاي باقي مانده
  • شرايط انصراف از دانشگاه روزانه و شبانه براي شركت دوباره در كنكور سراسري كارشناسي ارشد

    انصراف از دانشگاه شامل حال همه دانشجوياني مي شود كه در مقاطع مختلف تحصيل مي كنند و مي خواهند دوباره در كنكور سراسري شركت كنند.  اگر دانشجوي كارشناسي ارشد هستيد و مي خواهيد كه دوباره در كنكور سراسري شركت كنيد بايد انصراف خود از ادامه ي تحصيل را حتما به دانشگاه اعلام كنيد. مهلت انصراف از دانشگاه هم تا قبل از زمان ثبت نام مجدد براي كنكور است، يعني اگر مي خواهيد در كنكور ارشد شركت كنيد حتما بايد قبل از 10 دي 1401 فرم انصراف از تحصيل خود را به دانشگاه تحويل دهيد.

  • شرايط انصراف از دانشگاه روزانه و شبانه براي شركت دوباره در كنكور سراسري دكتري

    تمامي دانشجوياني كه در مقطع دكتري در دانشگاه هايي كه مورد تائيد وزارت علوم هستند تحصيل مي كنند حق ثبت نام مجدد در آزمون دكتري را تا زماني كه از دانشگاه محل تحصيل خود انصراف ندهند را ندارند. به دليل اينكه آزمون هاي دكتري دانشگاه آزاد و سراسري با همديگر ادغام شده اند اگر مي خواهيد به دليل تحصيل در دانشگاه آزاد انصراف دهيد بهتر است اين كار را انجام ندهيد.

  • در چه شرايطي براي انصراف از دانشگاه بايد هزينه پرداخت نماييم؟

    در صورتي كه مطابق با قوانين دانشگاه، ميزان جريمه در نظر گرفته شده براي شما صفر باشد، نيازي به پرداخت هزينه نخواهيد داشت و مي توانيد درخواست خود را ارائه نماييد. حال در صورتي كه در مقطع كارشناسي پيوسته دو ترم تحصيلي را گذرانده باشيد، بدون نياز به پرداخت هزينه، مي توانيد درخواست انصراف خود را به ثبت برسانيد در غير اين صورت بايد نكات زير را مد نظر قرار دهيد.

  • براي تمامي دانشجويان، غير از دانشجويان دكتري حرفه اي گروه پزشكي، در صورتي كه در بدو ورود و پس از انجام ثبت نام، درخواست خود را براي نيمسال اول قبل از پايان ماه مهر و براي نيمسال دوم، قبل از بهمن ماه درخواست خود را به ثبت رسانده باشند مشمول هزينه انصراف از دانشگاه دولتي نخواهند شد.
  • در صورتي كه درخواست انصراف دانشجويان تا اواخر آذرماه براي ورودي هاي نيمسال اول و اواخر ارديبهشت ماه براي ورودي هاي نيمسال دوم ارائه شود، دانشجويان موظف به پرداخت پنجاه درصد كل شهريه پرداختي ثابت و متغير خواهند بود و مابقي شهريه تعيين شده قابل استرداد نخواهد بود.
  • حال در صورتي كه دانشجو با مجوز تعيين شده از سوي دانشگاه، رشته خود را تغيير دهد، مشمول پرداخت هزينه انصراف نخواهد بود.
  • در صورتي كه دانشجو پس از ثبت نام در دانشگاه و قبل از تمام شدن مهلت حذف و اضافه از دانشگاه شبانه دهد بايد 50 درصد شهريه نيمسال جاري را پرداخت كند. اما در صورتي كه در هفته آخر نيمسال اول از دانشگاه شبانه انصراف دهد بايد كل شهريه ثابت و متغيير را پرداخت كند.
  • در صورتي كه دانشجوي ترم اول نوبت شبانه بعد از تمام شدن مهلت حذف و اضافه تا شروع امتحانات نيمسال اول درخواست انصراف از دانشگاه دهد بايد كل شهريه ثابت و 50 درصد شهريه متغيير را پرداخت كند.
  • در صورتي كه دانشجوي دانشگاه آزاد مي باشيد و در دانشگاه ديگري مايل به ادامه تحصيل مي باشيد، پس از مراحل انصراف نيازي به پرداخت هزينه وجود نخواهد داشت.
  • دانشجوياني كه در دانشگاه شبانه پيام نور تحصيل مي كنند در صورت انصراف از دانشگاه، بايد 1/5 برابر شهريه ثابت را بعنوان جريمه بپردازند.
  • اگر دانشجوي دانشگاه غيرانتفاعي هستيد در صورت انصراف شما از دانشگاه، جريمه شما شهريه ثابت + 7 واحد درسي است
  • هزينه انصراف از دانشگاه دولتي

    ثبت درخواست انصراف دانشجو بعد از موافقت واحد آموزش دانشگاه شامل هزينه مي شود، هزينه انصراف دانشجويان دانشگاه هاي دولتي بنا بر نوع دانشگاه متغير مي باشد، در ادامه به بررسي جدول هزينه هاي انصراف از دانشگاه هاي دولتي خواهيم پرداخت:

     

    هزينه انصراف دانشجو از دانشگاه هاي دولتي
    نوع دانشگاه نحوه مشخص شدن هزينه انصراف دانشجو
    دانشگاه دولتي (روزانه) بسته به مقطع تحصيلي، رشته، زمان انصراف متغير مي باشد و دانشگاه در مورد اين موضوع تصميم نهايي را مي گيرد.
    دانشگاه دولتي (شبانه) اغلب به ميزان ۱/۵ برابر شهريه ثابت يك ترم تحصيلي
    دانشگاه دولتي (پرديس خودگردان) بسته به رشته، مقطع، ترم و زمان انتقالي متغير مي باشد.
    دانشگاه پيام نور ۱/۵ برابر هزينه در نظر گرفته شده براي ترم جاري دانشگاه
    دانشگاه غير انتفاعي ۷ واحد درسي + شهريه ثابت

    عواقب بعد از انصراف از دانشگاه دولتي

    لازم به ذكر است كه در صورت گذراندن انصراف دانشگاه روزانه و ارائه درخواست خود، حتي با موافقت دانشگاه مورد نظر، تا 3 ماه پس از گذشت درخواست ايجاد شده، امكان باز پس گيري درخواست شما وجود خواهد داشت. حتي در صورتي كه دانشجو خود مايل به لغو اين حكم كمتر از سه ماه داشته باشد، دانشگاه اين امكان را براي او در بازه زماني كمتر از 3 ماه ايجاد خواهد نمود.

    همچنين آن دسته از دانشجوياني كه به هنگام  تحصيل در دانشگاه روزانه دوباره در كنكور سراسري شركت كرده و در دانشگاه روزانه  قبول شدند مي‌توانند بدون پرداخت هزينه و تنها با انصراف از رشته تحصيلي خود در در رشته جديد تحصيل كنند. اما  در صورتي كه آنها در دانشگاههاي ديگري قبول شدند، آنگاه بايد هزينه انصراف از دانشگاه دولتي را بايد پرداخت كنند. مشمولين خدمت سربازي مي توانند درخواست مرخصي خود را به ثبت برسانند در غير اين صورت دچار مشكل خواهند شد.

  • لغو محروميت يك ساله شركت در كنكور سراسري

    همانگونه كه مي‌دانيد دانشجوياني كه در نوبت روزانه قبول شدند و در دانشگاه ثبت‌نام  نكردند از شركت در كنكور سراسري سال آينده محروم هستند.  اما در صورتي كه آنها برخي از شرايط ذكر شده در بالا را داشته باشند مي‌توانند در سال آينده در كنكور سراسري شركت كنند. ولي در صورتي كه هيچ كدام از شرايط مذكور را نداشته باشند. اما باز هم با ارسال درخواست به سازمان سنجش مي‌توانند محروميت يك ساله خود را از كنكور سراسري لغو كنند.

  • آيا امكان بازگشت به كد رشته قبلي وجود دارد؟

    دانشجوياني كه اقدامات انصراف از دانشگاه دولتي را انجام دادند حداكثر 3 ماه مهلت دارند تا انصراف از دانشگاه خود را لغو كنند. اما پس از آن براي هميشه از ادامه تحصيل در كد رشته مد نظر خود محروم خواهند بود. لذا آنها به هيچ وجه نمي‌توانند دوباره در رشته قبلي خود در دانشگاه دولتي تحصيل كنند. ولي مي‌توانند شانس خود را براي قبولي در كد رشته هاي ديگر در دانشگاه‌هاي روزانه امتحان كنند.

  • اخبار پيرامون هزينه انصراف از دانشگاه دولتي

    اگر دانشجويان دانشگاه‌ هاي دولتي بدون اينكه از دانشگاهي كه در آن مشغول به تحصيل هستند انصراف داده باشند، در كنكور شركت كنند و بتوانند قبول شوند، قبولي آن ها باطل مي باشد.

    دانشجوهايي كه تمام مراحل انصراف خود را انجام داده‌اند نهايتا تا سه ماه فرصت دارند تا انصراف خود را لغو نمايند. بايد به اين نكته اشاره كرد كه دانشجو بعد از آن ديگر به هيچ وجه نمي تواند در آن رشته درس بخوانند. البته امكان تحصيل در رشته هاي ديگر وجود دارد.

  • خلاصه مطلب

    در اين مقاله تلاش نموديم تا اطلاعاتي را در رابطه با نحوه انصراف از دانشگاه دولتي و همچنين شرايط انصراف دانشگاه روزانه و قوانين مربوط به نوبت دوم شبانه ارائه نماييم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.