برنامه ريزي آزمون دكتري سراسري

۴ بازديد

روش هاي مهم دروس مطالب كنكوردكتري

داوطلبان متقاضي آزمون دكتري ۱۴۰۲ لازم است براي ورود به اين مقطع ابتدا در آزمون كتبي دكتري قبول شده و با كسب رتبه مجاز خود را براي مصاحبه دكتري آماده نمايند. لذا، متقاضيان كنكور دكتري مي توانند با داشتن يك برنامه ريزي اصولي، تعيين هدف، زمانبندي و شيوه مطالعه صحيح شانس قبولي خود را افزايش دهند.

داوطلبان متقاضي آزمون دكتري ۱۴۰۲ لازم است براي ورود به اين مقطع ابتدا در آزمون كتبي دكتري قبول شده و با كسب رتبه مجاز خود را براي مصاحبه دكتري آماده نمايند. لذا، متقاضيان كنكور دكتري مي توانند با داشتن يك برنامه ريزي اصولي، تعيين هدف، زمانبندي و شيوه مطالعه صحيح شانس قبولي خود را افزايش دهند.

 

آزمون دكتري براي ورود به اين مقطع در دانشگاه هاي سراسري و آزاد مهم ترين راه براي سنجش داوطلبان مي باشد. كنكور دكتري به دليل دو مرحله اي بودن يعني آزمون كتبي و مصاحبه، پذيرش در آن براي بسياري از متقاضيان كمي سخت مي باشد؛ بنابراين اين افراد مي توانند با برنامه ريزي صحيح و انتخاب منابع درست اين مسير پر تلاطم را به آرامي و با كسب رتبه خوب به اتمام برسانند. داوطلبان آزمون دكتري 1402 بايد ابتدا در آزمون كتبي شركت نموده و پس از قبولي در اين آزمون و كسب رتبه قابل قبول وارد مرحله دوم يعني مصاحبه دكتري شده و با قبولي در اين مرحله در مقطع دكتري در دانشگاه پذيرفته شده مشغول به تحصيل شوند.

برنامه ريزي آزمون دكتري ۱۴۰۲ يك فرآيند مهم در جهت دستيابي به هدف قبولي در اين مقطع بوده كه ممكن است در صورت اشتباه در آن، تا زمان برگزاري اين آزمون داوطلبان دچار سردرگمي شوند. لذا، متقاضيان كنكور دكتري مي توانند با هماهنگي ميان زمان باقي مانده تا برگزاري آزمون و تسلط بر تمامي منابع دكتري يك برنامه مطالعاتي اصولي جهت قبولي در مقطع دكتري اجرا نموده تا به نتيجه دلخواه خود دست يابند. در ادامه مقاله براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه قصد داريم توضيحاتي در خصوص تعيين هدف و زمانبندي در برنامه ريزي آزمون دكتري 1402 و روش هاي مطالعه اثربخش ارائه دهيم.

تعيين هدف در برنامه ريزي آزمون دكتري ۱۴۰۲

اولين گام داوطلباني كه قصد تحصيل در مقطع دكتري را دارند، بايد قبل از هر اقدامي هدف از شركت در آزمون دكتري را براي خود مشخص نموده و سپس براي ثبت نام در كنكور دكتري 1402 اقدام نمايند. لازمه موفقيت در آزمون دكتري؛ تعيين هدف مي باشد؛ به اين صورت كه فرد متقاضي مي تواند با انتخاب يك هدف مشخص و ثابت، راه رسيدن به آن مقصد اصلي را تعيين و سپس با انگيزه و اراده كافي براي كسب رتبه و دانشگاه خوب تلاش نمايد.

 

درواقع داوطلبان دكتري مي بايست بر حسب علاقه خود به آن رشته اي كه دوست دارند در آن متخصص شوند و يا كيفيت و رتبه دانشگاه از لحاظ اساتيد هيئت علمي، تعداد مقالات چاپ شده، شهريه، مسافت و ...، هدف مورد نظر خود را جهت تحصيل در اين مقطع انتخاب نمايند. همچنين، به دليل طولاني بودن دوره دكتري و يا اشتغال بعضي از  متقاضيان؛ بايد اين افراد در نظر داشته باشند كه در چه رشته و دانشگاهي براي تحصيل علاقه دارند تا در اين مسير طولاني دلسرد نشده و با انگيزه و قدرت بالا ادامه دهند. لازم به ذكر است كه رشته اي بايد براي ادامه تحصيل در دكتري انتخاب شود كه با رشته مقطع ارشد متجانس باشد.

 

با تعيين هدف مناسب داوطلبان مي توانند با برنامه ريزي دقيق و اصولي راه رسيدن به آن را پيدا كنند. هدف اصلي متقاضيان دكتري قبولي در آزمون كتبي دكتري و سپس قبولي در مرحله دوم سنجش يعني مصاحبه دكتري 1402 مي باشد. بنابراين، داوطلبان با تعيين قبولي در اين دو مرحله به عنوان هدف مي توانند برنامه ريزي درست و روش صحيح مطالعه تمامي منابع دكتري را به كاربگيرند تا در دانشگاه موردنظر خود ادامه تحصيل دهند.

همچنين، بعد از پذيرفته شدن در مرحله آزمون كتبي دكتري ۱۴۰۲ متقاضيان مي بايست براي شركت در جلسه مصاحبه دكتري از نحوه نوشتن رزومه اطلاعات لازم را كسب نموده و مواردي مانند تاليف مقالات بين المللي و پژوهشي، ارائه و ثبت مقاله در كنفرانس ها و تقويت زبان انگليسي را در رزومه خود استفاده نمايند. همچنين در رابطه با موضوع پايان نامه دكتري مطالعات و برنامه ريزي لازم را انجام دهند.

 

زمانبندي در برنامه ريزي آزمون دكتري ۱۴۰۲

براي كسب موفقيت در كنكور دكتري 1402، داوطلبان مي توانند يك برنامه مطالعاتي دقيقي را با درنظر گرفتن زمانبندي مناسب براي هر فعاليت دنبال كنند؛ به اين طريق كه براي هر يك از فعاليت ها و اقدامات خود زماني را تقسيم بندي نمايند. به عنوان مثال مي توانند زماني را به صورت مجزا براي ورزش، تفريح و استراحت، امور شخصي و يا شغلي، مطالعه منابع آزمون كتبي دكتري و امور پژوهشي مربوط به مصاحبه دكتري تعيين كنند. در ادامه توصيه هايي براي زمانبندي در برنامه ريزي آزمون دكتري ۱۴۰۲ براي داوطلبان ارائه شده است:

يك برنامه مطالعاتي منطقي و عملي ايجاد كنيد

 

بسياري از متقاضيان آزمون دكتري 1402 ممكن در زمان تهيه برنامه مطالعاتي خود به صورت بلند پروازانه و غير منطقي تمامي ساعات روزانه خود را به مطالعه منابع دكتري اختصاص دهند؛ كه اين موضوع به دليل عدم تعيين زماني براي استراحت و تفريح و يا حتي عدم توجه به ساير مشغله هاي زندگي باعث مي شود فرد داوطلب دچار خستگي و آشفتگي شديد شده و نيز در پايان به نتيجه دلخواه خود نرسد.

 

برنامه ريزي صحيح خود يك هنر برنامه ريزي اصولي و صحيح يك مهارت و هنر محسوب مي شود كه متقاضيان مي توانند با اجرا  و پايبندي به يك برنامه مطالعاتي منطقي تا زمان برگزاري آزمون دكتري 1402؛ زمان بيشتري را به موضوعاتي كه در آن ضعيف هستند اختصاص داده و در كنار مطالعه تمامي منابع، به استراحت نيز بپردازند.

 

چند منبع درسي مشخص ، محدود و جامع را انتخاب نماييد

 

در هنگام برنامه ريزي آزمون دكتري لازم است، داوطلبان به اين نكته توجه كنند كه به جاي اينكه چندين كتاب مرتبط به يك موضوع درسي را انتخاب كنند؛ مي توانند از كتاب هاي جامعي كه به تمامي نكات مربوط به هر درس 

پرداخته شده استفاده كنند. زيرا خواندن چندين كتاب مشابه و منابع آزمون دكتري براي هر  درس موجب هدر رفتن زمان باقي مانده تا كنكور شده و داوطلب وقت كافي براي مرور و جمع بندي نهايي را نخواهد داشت.

 

تعادل ميان رسيدگي به امور شخصي و مطالعه را رعايت كنيد

 

از آنجا كه قبولي در آزمون دكتري براي بسياري از داوطلبان داراي اهميت بوده، ممكن است اين افراد تمام ساعات برنامه ريزي خود را به مطالعه منابع درسي اختصاص دهند و از امور و زندگي شخصي خود غافل شده و سلامت روحي و جسمي خود را به خطر بيندازند. درواقع اين نوع برنامه ريزي در طولاني مدت اثرات و نتايج منفي براي زندگي داوطلبان به وجود مي آورد.

 

بنابراين براي زمانبندي بهتر در برنامه ريزي آزمون دكتري بايد ساعات شبانه روز خود را به گونه اي تقسيم بندي كنيد كه در كنار مطالعه دروس دكتري و امور پژوهشي زماني را صرف ورزش، رسيدگي به امور شخصي و همچنين خواب كافي اختصاص دهيد. البته علاوه بر تفريح و يا امور درسي و پژوهشي لازم است داوطلب زماني را براي تقويت زبان خود درنظر بگيرد زيرا براي قبولي در مصاحبه دكتري تسلط بر زبان انگليسي يكي از شرايط اصلي مي باشد.

برنامه ريزي آزمون دكتري ۱۴۰۲ با مطالعه اثربخش و تمرين تست زني

بالاترين مدرك تحصيلي در مقطع دكتري بوده به همين خاطر شرايط قبولي در اين آزمون براي بسياري از داوطلبان كمي سخت مي باشد. لذا، موفقيت در آزمون كتبي و كسب تراز بالا به شيوه مطالعه شما براي اين آزمون و تعداد سوالات و روش صحيح تست زدن در كنكور دكتري بستگي دارد. در ادامه براي مطالعه اثر بخش منابع دكتري و تمرين تست زني توضيحاتي در اين زمينه ارائه شده است.

 

۱در هنگام مطالعه يادداشت برداري و خلاصه نويسي كنيد

 

مرحله مرور تمامي دروس و منابع دكترايي كه در طول مدت زمان باقي مانده تا تاريخ آزمون دكتري مطالعه شده؛ يكي از مهم ترين مراحل برنامه ريزي آزمون دكتري مي باشد. به خاطر همين براي اين كه در كوتاه ترين زمان دروس خوانده شده را مرور كنيد، مي توانيد زمان بهينه اي را صرف يادداشت برداري موضوعات مهم و فرمول ها نموده و تمامي مطالب مهم را به صورت خلاصه بنويسيد. سپس توصيه مي شود يادداشت هاي خود را در انتهاي هر روز و هر هفته دوره كنيد و هر زمان كه مطلبي را فراموش كرديد به سرعت با خواندن خلاصه مربوط به آن مطلب، موضوع فراموش شده را به ياد آوريد.

 

۲به ضرايب درس ها در كنكور دكترا توجه كنيد

تمام درس هاي آزمون دكتري داراي ضرايب يكساني نيستند بلكه دروس تخصصي داري ضريب 4 و دروس عمومي ( زبان انگليسي و استعداد تحصيلي ) هر كدام داراي ضريب 1 هستند. با وجود آنكه دروس استعداد تحصيلي و زبان انگليسي ضريب كمتري نسبت به دروس تخصصي دارند اما نبايد اهميت آن ها را فراموش كرد. 

 

سنجش تسلط به زبان انگليسي تنها به مرحله آزمون كتبي محدود نمي شود بلكه در مصاحبه دكتري سراسري و آزاد مورد آزمون قرار مي گيرد. همچنين در حين تحصيل در مقطح دكتري نيز داوطلباني كه دانش زبان انگليسي آن ها در سطح بالايي است در خواندن و درك مقالات و كتب به زبان انگليسي موفق تر هستند.

 

درس استعداد تحصيلي در آزمون دكتري از قسمت هاي درك مطلب، استدلال منطقي ( همه گروه ها به جز فني و مهندسي )، تجسمي ( فقط گروه آزمايشي فني و مهندسي )، تحليلي و كمي تشكيل شده است. داوطلبان مي توانند از منابع سوالات استعداد تحصيلي آزمون دكتري متناسب با گروه آزمايشي خود استفاده نمايند.

۳استراتژي پاسخگويي به سوالات را از پيش طراحي كنيد

 

سازمان سنجش نيز براي آزمون دكتري همانند ساير آزمون هاي ديگر زماني را براي پاسخگويي به سوالات كنكور دكتري درنظر مي گيرد. بنابراين، برنامه ريزي براي شيوه و روش پاسخگويي به سوالات مختلف آزمون دكتري براي داوطلبان داراي اهميت مي باشد و بايد به زمان و روش تست زني توجه نمايند.

 

متقاضيان آزمون دكتري مي بايست در زمان تعيين شده به بيشترين سوالات به درستي پاسخ دهند تا بتوانند رتبه خوبي را كسب نمايند، البته بايد درنظر داشت كه آزمون دكتري داراي نمره منفي بوده و داوطلبان بايد در حين پاسخگويي به سوالات در صورتي كه به پاسخ خود مطمئن نيستند؛ گزينه موردنظر خود را علامت نزنند.

 

همچنين، پيشنهاد مي شود ابتدا داوطلبان به سوالات آسان در دفترچه سوالات كنكور دكتري پاسخ داده تا زمان بيشتري را براي پاسخگويي به سوالات سخت داشته باشند و سپس با تمركز بيشتري بر روي سوالات سخت كنكور دكتري مي توانند در زمان باقي مانده به سوالات پاسخ دهند. براي تقويت مهارت پاسخگويي به سوالات آزمون دكتري متقاضيان مي توانند در آزمون هاي آزمايشي كنكور شركت نموده و يا سوالات سال هاي گذشته را به عنوان نمونه پاسخ دهند.



۴سوالات آزمون دكتري سال هاي گذشته را بررسي كنيد

بررسي سوالات آزمون هاي كتبي سال هاي گذشته اهميت فراواني دارد زيرا به شما كمك مي كند با رويكرد طراحان سوالات آشنا شده و مطالب مهم و پرتكرار كنكور دكتري را شناسايي كنيد . براي بررسي اين آزمون ها دو روش توصيه مي شود :

 

در هفته هاي ابتدايي شروع مطالعه براي آزمون دكتري، دفترچه سوالات آزمون هاي گذشته را به دقت مطالعه و بررسي كنيد و اولويت مطالعه خود را بر اساس مطالب مهم تر و پرتكرار آزمون هاي سال هاي گذشته قرار دهيد.

 

توصيه مي شود جمع بندي مطالب را به دو ماه پاياني باقي مانده به آزمون دكتري ۱۴۰۲ موكول كنيد و در طول اين مدت، آزمون هاي سالهاي گذشته را بررسي  كنيد. همچنين پيشنهاد مي شود ضمن تمرين و بررسي سوالات آزمون هاي گذشته، تلاش كنيد پاسخگويي به سوالات اين آزمون ها را مانند يك آزمون واقعي در نظر بگيريد و به زمان تعيين شده بر روي دفترچه پايبند بمانيد.

سوالات متداول

 

1- ✔️ بهترين زمان جمع بندي مطالب پيش از آمون دكتري چه وقتي است ؟

✔️ توصيه مي شود جمع بندي مطالب و بررسي سوالات آزمون هاي سال هاي گذشته به دو ماه پاياني باقي مانده به آزمون دكتري موكول شود كه جزئيات بيشتر در متن مقاله ارائه شده است.



2- ✔️ موثرترين روش مرور درس هاي دكتري چيست ؟

✔️ يكي از روش هاي مرور مطالب درسي كنكور دكتري خلاصه برداري مي باشد كه جزئيات بيشتر در اين زمينه در متن مقاله ارائه شده است.



3- ✔️ ​زمانبندي مطالعه براي آزمون دكتري چگونه انجام مي شود ؟

✔️ داوطلبان مي بايست بر طبق يك برنامه زمان بندي، ساعات شبانه روز خود را با در نظر گرفتن مشغله هاي زندگي تقسيم بندي كنند؛ نحوه دقيق زمانبندي آزمون دكتري در متن مقاله شرح داده شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.